Doskonalenie kompetencji cyfrowych liderów oświaty (Piotrków Trybunalski)
2024-09-09Doskonalenie kompetencji cyfrowych liderów oświaty (Piotrków Trybunalski)
2024-09-095 zagrożeń cyberbezpieczeństwa w szkole – warto je znać.
W dobie dynamicznego rozwoju technologii i rosnącej cyfryzacji edukacji, kwestia cyberbezpieczeństwa staje się kluczowym wyzwaniem dla szkół. Wprowadzenie narzędzi takich jak dzienniki elektroniczne, platformy e-learningowe czy cyfrowe zasoby edukacyjne otwiera nowe możliwości, ale również niesie za sobą zagrożenia. Poniżej przedstawiamy pięć najważniejszych zagrożeń, z jakimi mogą się zmierzyć placówki oświatowe w 2025 roku.
1. Ataki hakerskie na systemy szkolne
Hakerzy coraz częściej kierują swoje działania w stronę placówek edukacyjnych, widząc w nich łatwy cel. Brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do wycieku danych uczniów, nauczycieli i rodziców, takich jak numery PESEL, adresy zamieszkania czy dane finansowe. Ataki typu ransomware mogą sparaliżować funkcjonowanie szkoły, żądąc okupu za przywrócenie dostępu do zasobów.
2. Nieodpowiednie zarządzanie hasłami
Jednym z najczęstszych błędów w obszarze cyberbezpieczeństwa jest stosowanie słabych hasł lub ich brak regularnej zmiany. Hasła typu „12345” czy „szkola2023” stanowią łatwy cel dla cyberprzestępców. Nauczyciele i uczniowie często zapisują je w widocznych miejscach lub udostępniają innym, co zwiększa ryzyko nieautoryzowanego dostępu do systemów szkolnych.
3. Phishing
Phishing to technika polegająca na wyłudzaniu poufnych informacji, takich jak dane logowania czy numery kart kredytowych, poprzez podszywanie się pod zaufane osoby lub instytucje. Przestępcy często wykorzystują e-maile, które wyglądają jak oficjalna korespondencja od dostawców oprogramowania czy administracji szkoły. Kliknięcie w zainfekowany link lub otwarcie załącznika może skutkować kradzieżą danych lub zainfekowaniem systemu złośliwym oprogramowaniem. W połączeniu z innymi technikami socjotechniki, phishing może być bardzo skuteczny, jeśli odbiorcy nie są odpowiednio przeszkoleni.
4. Nieodpowiednie procedury zarządzania bezpieczeństwem
Brak jasno określonych procedur dotyczących korzystania z technologii cyfrowych w szkołach może prowadzić do poważnych incydentów. Przykładem mogą być niezabezpieczone urządzenia, brak polityki dostępu do sieci szkolnej czy niewystarczające nadzorowanie pracy zdalnej. Wiele szkół nie posiada dedykowanych osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo IT, co zwiększa ryzyko nieautoryzowanego dostępu do wrażliwych danych.
5. Nieaktualizowane oprogramowanie
Systemy operacyjne, aplikacje i programy używane w szkołach wymagają regularnych aktualizacji, by usuwać wykryte luki w zabezpieczeniach. Zaniedbanie tego aspektu może umożliwić cyberprzestępcom wykorzystanie podatności do przeprowadzenia ataków. Ważne jest, by wszystkie urządzenia i oprogramowanie były aktualizowane zgodnie z zaleceniami producentów.
Jak szkoły mogą się chronić?
Aby zminimalizować ryzyko, szkoły powinny inwestować w odpowiednie zabezpieczenia, oprogramowanie antywirusowe i systemy wykrywania zagrożeń. Wprowadzenie polityki silnych haseł, monitorowanie aktywności sieciowej oraz tworzenie kopii zapasowych to kolejne kroki, które pomogą chronić dane i systemy szkolne. Kluczowe jest również regularne szkolenie personelu oraz uczniów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Potrzebujesz akredytowanego szkolenia z cyberbezpieczeństwa dla swoich pracowników?
Sprawdź naszą ofertę: https://centruminvictus.pl/portfolio-item/cyberbezpieczenstwo-dla-nauczycieli-czyli-jak-bezpiecznie-poruszac-sie-w-sieci-i-uczyc-tego-uczniow/
tel.: 884 333 802, e-mail: centruminvictus@gmail.com